Übersetzt mit Google Translate. Originaltext anzeigen .
Gietpenning 93mm. Extra penning voor Vvpk uit 1977 in een oplage van 87 exemplaren. Betreft de meest gezochte en kostbaarste penning uitgegeven door de Vereniging voor Penningkunst. De voorzijde van de penning is van Charlotte van Pallandt. De keerzijde van de penning geeft naam en levensdata in een typografie die niet van de hand van Pallandt is - daar heeft zij zich nooit op toegelegd. Zie verder tekst op blz. 383 uit het boek Handzame Sculptuur - De geschiedenis van de Vereniging voor Penningkunst over deze penning en kunstenares.
Informatie van de website VPK www.penningkunst.nl
Kunstenaar: Charlotte van Pallandt (1898-1997)
Materiaal: gietpenning, brons, cire perdue
Bedrijf: Kunstgieterij 'De Olieslag', Brummen
Afmetingen: 93 mm
Fotograaf: Anatolie Sourov
Soort VPK: extra penning
Over de kunstenaar
Charlotte van Pallandt is als beeldhouwster eigenlijk autodidact, en vormde zich grotendeels in het buitenland. In Nederland had zij contact met Dupuis, Termote, Wenckebach, Andriessen, Carasso en Wezelaar. Mogelijk komt het door de afwezigheid van een traditionele scholing dat er geen beeldhouwer is geweest die zo verschillend geëxperimenteerd heeft met het traditionele thema portret als Van Pallandt, ook wel genoemd -La grande dame de la sculpture néerlandaise-. Die erenaam is terecht. Zij werkte in hout, verscheidene steensoorten en vanaf de jaren vijftig vooral in was en klei. Die laatste materialen gaven haar de mogelijkheid verder te werken als het model al vertrokken was; dan was haar concentratie het grootst. De met haar bevriende dichter A. Roland Holst stond - of beter gezegd zat, want hij viel telkens in slaap - model voor een levensgroot portret in 1963. Van Pallandt boetseerde vier verschillende versies, één ervan is verscheidene malen afgegoten in brons. Voor de Vereniging ontwierp zij drie penningen waarvan de minst naturalistische is uitgevoerd. De kop van de oude prins der dichters heeft zijn open vorm en volume gekregen doordat over kleine bolletjes parallelle stroken van reepjes was gerangschikt zijn die de hoofdlijnen van de kop structureren. De openheid maakt de kop uniek: want ondanks de beperkte massa is er een duidelijke herkenbaarheid en een suggestieve werking en kracht. De keerzijde geeft naam en levensdata in een typografie die niet van de hand van Van Pallandt is - daar heeft zij zich nooit op toegelegd.
QQRON