Pierre Theunis - 3x Médailles du conservatoire de musique de Verviers - 1923/24 - 1924/25
Flori Van Acker - Marché hebdomadaire
Henk Willemse - Vaches dans le pré - 1966
Type d'œuvre d'art | Dessins / Aquarelles |
Période | 1900 à 1944 |
Technique | Aquarelle |
Support | Papier |
Style | Romantique |
Sujet | Figures |
Encadré | Passe-partout uniquement |
Dimensions | 28 x 17 cm (h x l) |
Passe-partout | 40 x 30 cm (h x l) |
Signé | Non signé |
De schilder Cornelis Kloos (1895-1976)
De schilder Kloos leidde een teruggetrokken bestaan. Hij begon pas op zijn 28e jaar naar een opleiding tot tekenleraar. Na 1925 begon hij met schilderen, de techniek, waarmee hij het bekendste zou worden. We kunnen stellen, dat zijn beste schilderijen in de periode 1935 tot 1945 tot stand zijn gekomen.
Honderden aquarellen en beeldhouwwerken vormden de zijn naast zijn schilderijen, zijn gehele oeuvre.
Tijdens zijn leven is er nooit een grote tentoonstelling van zijn werk geweest, hij exposeerde bijna niet. Hij had er een hekel aan om met zijn werk in het middelpunt te staan.
Echter hij was in de periode 1935-1945 zeer bekend toen hij in Den Haag woonde.
Na de 2e Wereld Oorlog verslapte de aandacht voor zijn werk omdat zijn werk figuratieve kunst was en men vond, dat alles abstract moest zijn.
Cornelis Kloos trok zich daar niets van aan.
Zijn “Naakten” waren de toppers van zijn oeuvre. Werden In Londen voor gigantische bedragen geveild. Naakten meisjes, vrouwen waren zijn lievelingsonderwerp. Hij legde alle mooie prilheid en soms ook onzekerheid vast op een afstandelijke, bijna koele manier. Absoluut niet wellustig, hij vereerde hun schoonheid.
Je zou hem een Don Quichot kunnen noemen, die met talrijke lezingen door het hele land mensen probeerde te overtuigen, dat abstracte kunst niet een mooie vorm was van kunst.
In de avonduren maakte hij bouwtekeningen met een architect.
Cornelis was een prachtige, genuanceerde, veelzijdige persoonlijkheid, die mij als kleindochter leerde beeldhouwen met klei, dat we daarna in zijn eigen gemaakte oventje bakte.
Zijn lijfspreuk was “Panta Rhei”.
État | |||||||
État | Bon | ||||||
er zijn geen slijtage of beschadigingen. | |||||||
Expédition | |||||||
Retrait sur place | L'œuvre peut être récupérée sur place. En tant qu'acheteur, vous devez apporter vos propres matériaux d'emballage. L'emplacement est : Den haag, Les Pays-Bas | ||||||
Envoi | Colis postal | ||||||
Prix | Jusqu'à 5 kg.
| ||||||
Garantie | |||||||
Garantie | En mettant le lot en vente, j'accepte les conditions de garantie telles qu'elles s'appliquent sur Kunstveiling en ce qui concerne l'exactitude de la description du lot mis aux enchères |
Le vendeur assume l'entière responsabilité de ce lot. Kunstveiling ne fait que fournir la plate-forme pour cette transaction, à finaliser directement avec le vendeur. Plus d'informations .