Sigurdur Gudmundsson - Urbild, statue en bronze massif
Pieter d' Hont - Bronze, Femme à l'étole
Hannie Terpstra - Les mains en paix
Olivier van Herpt - Vase en céramique imprimé en 3D
Type d'œuvre d'art | Photographies |
Année | 1933 |
Technique | Tirage argentique (Photo classique) |
Encadré | Non encadré |
Dimensions | 25.2 x 20.5 cm (h x l) |
Signé | Non signé/Signature imprimée |
Foto van bronzen beeld van Jan Toorop. Het betreft de kop van het monument in Den Haag dat door John Raedecker is gemaakt. Jaar: 1933. Afmetingen voorstelling: H25 x b 19,5 cm. Het werk is op de achterzijde gestempeld: " Eva Besnoy". Met potlood staat er op de achterzijde geschreven: Kop Jan Toorop brons. 1933.
Literatuur: Zie catalogus Sted. Mus. nr. 148.
Eva Marianna Besnyő (Boedapest, 29 april 1910 – Laren, 12 december 2003) was een Hongaars-Nederlandse fotografe.
Met twee zussen groeide ze op in een liberaal-joods gezin. Toen ze 18 was volgde ze een cursus reclame- en portretfotografie bij Jozsef Pécsi. Hij stimuleerde haar om naar Berlijn te gaan waar ze de Nederlandse fotograaf John Fernhout leerde kennen. Fernhout, zoon van de schilderes Charley Toorop, keerde in 1930 terug naar Nederland. Vanwege de opkomst van de Nazi's besloot Éva Besnyő Duitsland te verlaten en in 1932 volgde ze Fernhout naar Nederland. Ze traden in 1933 in het huwelijk.
Als lid van de tentoonstellingscommissie was Besnyö naast voorzitter Paul Schuitema en Cas Oorthuys, een van de drijvende krachten achter de organisatie van de tentoonstelling Foto '37, die in de zomer van 1937 onder auspiciën van de VANK in het Stedelijk Museum in Amsterdam werd georganiseerd.
Tot de Tweede Wereldoorlog deed ze veel aan portretfotografie maar ook het fotograferen van architectuur had haar belangstelling. Tijdens de bezetting moest ze onderduiken en werd ze actief in het verzet.
In 1939 kreeg ze een relatie met grafisch ontwerper Wim Brusse. In 1945 scheidde ze van Fernhout en trouwde ze met Brusse met wie ze een zoon en een dochter kreeg. Nadat de kinderen wat ouder waren geworden ging ze weer meer fotograferen waarbij ze in het begin van de jaren '70 zich vooral toelegde op het vastleggen van acties van Amsterdamse feministen van met name de groep Dolle Mina. In 1985 werd aan Besnyő de Annie Romeinprijs toegekend. In 1994 kreeg ze de Piet Zwart Prijs.
Op hoge leeftijd moest ze vanwege problemen met haar ogen stoppen met het fotograferen. De laatste jaren van haar leven woonde ze in het Rosa Spier Huis in Laren waar ze in 2003 op 93-jarige leeftijd overleed.
État | |||||||||||
État | Très bon | ||||||||||
In zeer goede staat | |||||||||||
Expédition | |||||||||||
Retrait sur place | L'œuvre peut être récupérée sur place. En tant qu'acheteur, vous devez apporter vos propres matériaux d'emballage. L'emplacement est : 's-gravenzande, Les Pays-Bas | ||||||||||
Envoi | Colis postal | ||||||||||
Prix | > 10KG ou plus grand que 1.00 x 0.50 mètre
| ||||||||||
Garantie | |||||||||||
Garantie | En mettant le lot en vente, j'accepte les conditions de garantie telles qu'elles s'appliquent sur Kunstveiling en ce qui concerne l'exactitude de la description du lot mis aux enchères |
Le vendeur assume l'entière responsabilité de ce lot. Kunstveiling ne fait que fournir la plate-forme pour cette transaction, à finaliser directement avec le vendeur. Plus d'informations .