Bernard Heesen - Oiseau de verre
Clemens Briels - Sculpture peinte | 'La tondeuse de croix de Chenevaux' (PRIX RÉDUIT)
Nanny Still - Iconische Blauwe Grapponia flesvaas Riihimaen Glass Finlande
Cornelis de Kort - Bouquet de fleurs, roses
Type d'œuvre d'art | Estampes (Signé à la main) |
Année | 1983 |
Technique | Lithographie |
Support | Papier |
Style | Réaliste |
Sujet | Portrait |
Encadré | Non encadré |
Dimensions | 38.5 x 30 cm (h x l) |
Signé | Signé à la main |
Paul Citroen genoot zijn opleiding aan het Bauhaus in Weimar. Zijn oeuvre bestaat onder meer uit schilderijen, foto's en postzegelontwerpen. Zijn bekendste werk is wellicht 'Metropolis' (1923), een fotomontage van een grote stad. Het inspireerde de Duitse regisseur Fritz Lang bij het maken van de filmklassieker Metropolis. In 1917 vestigde hij zich in Nederland. In 1933 richtte hij in Amsterdam, naar voorbeeld van het Bauhaus, de Nieuwe Kunstschool op samen met Charles Roelofsz. Ondanks gebrekkige financiën wist deze opleiding zich te handhaven tot 1943. Invallen door de Duitsers maakte verder functioneren van de Nieuwe Kunstschool onmogelijk. In 1949 decoreerde Citroen, die van 1945-1960 docent aan de Haagse kunstacademie was, de kerkzaal van de hervormde Maranathakerk aan de 2e Sweelinckstraat in de wijk Duinoord in Den Haag. Hij werkte daarbij nauw samen met de architect Frits Eschauzier (1889-1957) uit Bussum. Citroen ontwierp voor hetzelfde jaar tevens de Zomerpostzegels, in een opvallende en ook omstreden kleurstelling met uitsluitend geel, groen en blauw. Hij ontwierp een exlibris voor Walter Salomon. Citroen was bevriend met Willem Schrofer. Met hem en Rein Draijer, Willem Jacob Rozendaal en Han van Dam had hij grote invloed op de studenten die nu de Nieuwe Haagse School worden genoemd. Paul Citroen was ook een groot verzamelaar van kunst. Een deel van zijn collectie is nu te vinden in de collectie Hannema-de Stuers Fundatie, in Heino. In 1948 verkocht Citroen een groot werk van Carlo Carrà ('Begrafenis van de anarchist Galli', 1911) aan het Museum of Modern Art in New York. De grootste collectie van Citroens werk is eigendom van de provincie Overijssel, die in de periode 1973-1975 ruim 2000 werken verwierf op voorstel van statenlid Maaskant, die met Citroen bevriend was. Een deel wordt tentoongesteld in het provinciehuis dat door koningin Juliana werd geopend. In Utrecht is in de nieuwbouwwijk Leidsche Rijn een straat naar de kunstenaar vernoemd. Citroen is van invloed geweest op het werk van Hermanus Berserik.
État | |||
État | Bon | ||
Goed | |||
Expédition | |||
Retrait sur place | L'œuvre peut être récupérée sur place. En tant qu'acheteur, vous devez apporter vos propres matériaux d'emballage. L'emplacement est : Alkmaar, Les Pays-Bas | ||
Envoi | Colis postal | ||
Prix | Jusqu'à 2 kg.
| ||
Garantie | |||
Garantie | En mettant le lot en vente, j'accepte les conditions de garantie telles qu'elles s'appliquent sur Kunstveiling en ce qui concerne l'exactitude de la description du lot mis aux enchères |
Le vendeur assume l'entière responsabilité de ce lot. Kunstveiling ne fait que fournir la plate-forme pour cette transaction, à finaliser directement avec le vendeur. Plus d'informations .