Cornelis van Eesteren - Begegnung mit der Avantgarde 1914-1929
Wilhelmina van Oranje-Nassau - Monumentales Buch + Katalog von 1931 + Bild Ch.v.Pallandt
Art des Kunstwerks | Zeichnung / Aquarell |
Zeitraum | 1900 bis 1944 |
Technik | Holzkohle |
Träger | Papier |
Stil | Realistisch |
Thema | Landschaft |
Gerahmt | Gerahmt |
Maße | 22.5 x 33.5 cm (h x b) |
inkl. Rahmen | 34 x 45 cm (h x b) |
Signiert | Hand signiert |
Paul Citroen genoot zijn opleiding aan het Bauhaus in Weimar. Zijn oeuvre bestaat onder meer uit schilderijen, foto's en postzegelontwerpen. Zijn bekendste werk is wellicht 'Metropolis' (1923), een fotomontage van een grote stad. Het inspireerde de Duitse regisseur Fritz Lang bij het maken van de filmklassieker Metropolis. In 1917 vestigde hij zich in Nederland. In 1933 richtte hij in Amsterdam, naar voorbeeld van het Bauhaus, de Nieuwe Kunstschool op samen met Charles Roelofsz. Ondanks gebrekkige financiën wist deze opleiding zich te handhaven tot 1943. Invallen door de Duitsers maakte verder functioneren van de Nieuwe Kunstschool onmogelijk. In 1949 decoreerde Citroen, die van 1945-1960 docent aan de Haagse kunstacademie was, de kerkzaal van de hervormde Maranathakerk aan de 2e Sweelinckstraat in de wijk Duinoord in Den Haag. Hij werkte daarbij nauw samen met de architect Frits Eschauzier (1889-1957) uit Bussum. Citroen ontwierp voor hetzelfde jaar tevens de Zomerpostzegels, in een opvallende en ook omstreden kleurstelling met uitsluitend geel, groen en blauw. Hij ontwierp een exlibris voor Walter Salomon. Citroen was bevriend met Willem Schrofer. Met hem en Rein Draijer, Willem Jacob Rozendaal en Han van Dam had hij grote invloed op de studenten die nu de Nieuwe Haagse School worden genoemd. Paul Citroen was ook een groot verzamelaar van kunst. Een deel van zijn collectie is nu te vinden in de collectie Hannema-de Stuers Fundatie, in Heino. In 1948 verkocht Citroen een groot werk van Carlo Carrà ('Begrafenis van de anarchist Galli', 1911) aan het Museum of Modern Art in New York. De grootste collectie van Citroens werk is eigendom van de provincie Overijssel, die in de periode 1973-1975 ruim 2000 werken verwierf op voorstel van statenlid Maaskant, die met Citroen bevriend was. Een deel wordt tentoongesteld in het provinciehuis dat door koningin Juliana werd geopend. In Utrecht is in de nieuwbouwwijk Leidsche Rijn een straat naar de kunstenaar vernoemd. Citroen is van invloed geweest op het werk van Hermanus Berserik.
Zustand | |||
Zustand | Gut | ||
Het kunstwerk is in een goede staat. De lijst heeft gebruikssporen. | |||
Sendung | |||
Abholen | Die Arbeit kann vor Ort abgeholt werden. Als Käufer müssen Sie Ihr eigenes Verpackungsmaterial mitbringen. Der Standort ist: Tweede exloermond, Niederlande | ||
Senden | Paketpost | ||
Preis | Bis zu 5 kg.
| ||
Garantie | |||
Garantie | Bei der Einstellung des Loses erkläre ich, dass ich den bei Kunstveiling geltenden Garantiebedingungen hinsichtlich einer korrekten Beschreibung des angebotenen Loses, zustimme |
Der Verkäufer übernimmt die volle Verantwortung für diesen Artikel. Kunstveiling bietet nur die Plattform für diese Transaktion an, die direkt mit dem Verkäufer abgerechnet werden muss. Mehr Information .