Bronze - Mineurs - bas-relief en bronze - 8 kg.
Pierre Alechinsky - & Christian Dotremont - La liberté c'est d'être inégal
Type d'œuvre d'art | Estampes (Signé à la main) |
Année | 1980 |
Technique | Lithographie |
Support | Papier |
Style | Expressionniste |
Sujet | Paysage |
Encadré | Encadré |
Dimensions | 5 x 13 cm (h x l) |
incl. cadre | 30 x 27 cm (h x l) |
Signé | Signé à la main |
Tirage | nvt |
Het Groninger landschap, met zijn boerderijen en koeien, en de Waddenzee waren de favoriete onderwerpen van Han Jansen. De autodidact graficus, schilder, fotograaf en beeldhouwer, geboren 1931 te Kloosterburen, gebruikte diverse technieken als de zeefdruk- en etstechniek om surrealistische en abstraherende landschappen te bewerken en te creëren. Elke keer vernieuwde Jansen, overleden in 1994, zichzelf.
Aan het einde van de jaren ’60 kreeg de kunstenaar bekendheid met zijn zogeheten koeienschilderijen. Sindsdien hield hij zich op verschillende manieren en in diverse technieken bezig met het verbeelden van het Hollandse landschap. Zo voerde Jansen in 1980 het ‘Waddenproject’ uit, waarbij ‘natuurlijke’ schilderijen werden vervaardigd door kleurpigmenten in de geulen en prielen te strooien. De wadbodem en de geulen, waar het water langzaam stroomde, kleurde hij groen, rood en geel. Met deze techniek experimenteerde hij vervolgens verder, zoals bij de besneeuwde berghellingen in Zwitserland en de binnenlanden van Australië.
Jansen was de geestelijk vader van de zogeheten stroomschilderijen. Op het platliggende linnen gooide hij verf en hij liet vervolgens de zwaartekracht en de structuur van het doek het werk verrichten. Hiervoor hield de kunstenaar het oppervlak scheef, zoals op een trap.
Bij onder meer het Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, het Groninger Museum te Groningen, het Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden en het Singer Museum te Laren heeft Jansen zijn werk geëxposeerd. Zijn kunst is opgenomen in de collecties van bedrijven en instellingen. Er zijn verschillende boeken over het leven en werk van Jansen verschenen. Voor vijftien jaar lang sierden zijn schilderijen de omslagen van het noordelijke tijdschrift Noorderbreedte. Jansen verbleef in Groningen, Maastricht, Eelderwolde en vanaf 1985 tot 1994 in Nieuw-Loosdrecht.
État | |||
État | Bon | ||
Werk zelf is achter glas en door passe partout zeer goed beschermd en onbeschadigd. Lijst en passe partout zijn zeer behoorlijk en werk zou toonbaar prima op te hangen zijn. Groninger kunsthandel sticker op de achterzijde heeft zelfs een curiousiteitswaarde in combinatie met de kunstenaar. Wel zeer lichte ouderdomskenmerken in passepartout/lijst en ongespiegeld glas | |||
Expédition | |||
Retrait sur place | L'œuvre peut être récupérée sur place. En tant qu'acheteur, vous devez apporter vos propres matériaux d'emballage. L'emplacement est : Utrecht, Les Pays-Bas | ||
Envoi | Colis postal | ||
Prix | Jusqu'à 2 kg.
| ||
Garantie | |||
Garantie | En mettant le lot en vente, j'accepte les conditions de garantie telles qu'elles s'appliquent sur Kunstveiling en ce qui concerne l'exactitude de la description du lot mis aux enchères |
Le vendeur assume l'entière responsabilité de ce lot. Kunstveiling ne fait que fournir la plate-forme pour cette transaction, à finaliser directement avec le vendeur. Plus d'informations .