Hieronder treft u de meest gestelde vragen over kopen, verkopen, verzenden, bezorgen en afhandelen.
Het gebeurt regelmatig dat een eerste e-mail vanuit ons systeem in uw spam/junkinbox terecht komt. Houd deze dan ook goed in de gaten. Als u een account heeft aangemaakt en alle stappen hiervoor heeft doorlopen, zou u binnen enkele seconden een e-mail met de bevestiging moeten ontvangen. Indien dat na enkele minuten nog niet het geval is en u heeft ook uw spam/junkinbox gecontroleerd, neem dan contact met ons op.
Als u niet meer kunt inloggen, kunt u de volgende stappen doorlopen:
Als dit niet lukt, kunt u telefonisch contact met ons opnemen.
Indien kopers of verkopers zich niet aan de regels van Kunstveiling houden (niet afnemen of afleveren, of anderszins in strijd met de regels handelen) dan behoudt Kunstveiling zich het recht voor om het account van desbetreffende klant te schorsen. Hiervan zullen wij u altijd op de hoogte stellen.
In uw Mijn Kunstveiling vindt u een overzicht van uw lopende biedingen, uw favoriete items en uw favoriete kunstenaars. In deze omgeving kunt u ook uw gegevens wijzigen, bijvoorbeeld in het geval van een adreswijziging.
Op Kunstveiling kunt u veilingitems of kunstenaars favoriet maken door het symbool met het hartje aan te klikken. U zult automatisch bericht krijgen indien de veiling bijna afloopt, of als er nieuwe werken bij een kunstenaar geplaatst zijn. In uw Mijn Kunstveiling account kunt u deze favorieten ook weer wijzigen of de automatische e-mailberichten hierover aanpassen naar eigen voorkeur.
In uw Mijn Kunstveiling vindt u een overzicht van uw lopende biedingen, uw favoriete items en uw favoriete kunstenaars. In deze omgeving kunt u ook uw gegevens wijzigen, bijvoorbeeld in het geval van een adreswijziging.
In uw Mijn Kunstveiling vindt u een overzicht van uw aankopen. Via de links kunt u op deze manier altijd de originele veilingen terugvinden. Wij raden iedereen aan om aangekochte kunst goed te documenteren.
Indien u niet langer van Kunstveiling gebruik wilt maken, dan kunt u via een e-mail de aanvraag indienen om uw Kunstveiling account te verwijderen. Indien u nog lopende verkopen of biedingen heeft, bent u wel verplicht deze eerst af te handelen.
In uw Mijn Kunstveiling kunt u onder e-mailnotificaties uw e-mailvoorkeuren aanpassen. U kunt bijvoorbeeld e-mailalerts voor favoriete kunstenaars aan of uit zetten en u aan- of afmeldingen voor de nieuwsbrief.
Indien u een werk heeft ontvangen dat niet in de staat is als omschreven door de verkoper in de veiling (bijvoorbeeld door schade of door conditie van het werk) dan kunt u aanspraak maken op de Kunstveiling garantieregeling. Lees hier meer over in de garantieregeling van Kunstveiling. Let hier bij voorbaat ook al goed op. Verkopers op Kunstveiling verbinden zich via de garantieregeling aan de verplichting het werk terug te nemen indien het niet in dezelfde staat is zoals beschreven in de veiling. Verzendschade valt (tenzij nadrukkelijk anders bepaald) binnen de verantwoordelijkheid van de verkoper.
Indien u een geschil heeft met een koper of verkoper waar u samen niet uit komt, dan kunt u Kunstveiling benaderen voor advies of interventie.
Indien u een werk heeft ontvangen (via pakketverzending) dat beschadigd is en dit was niet beschreven in de veiling dan kunt u de verkoper hierop attenderen. Het is belangrijk om de verkoper dit direct te laten weten en schade niet pas dagen later na ontvangst te melden. De verkoper is in principe verplicht om de verkoop ongedaan te maken en het werk terug in te nemen, tenzij u beiden tot een ander compromis komt. De kosten van de aankoop, plus de verzendingkosten richting de koper zijn voor de verkoper. De kosten van de verzending retour aan de verkoper, zijn voor de koper.
Let op: verzendschade valt (tenzij nadrukkelijk anders bepaald) binnen de verantwoordelijkheid van de verkoper. In geval van schade bij inzet van een koerier, dient de koper contact op te nemen met de koeriersdienst.
Indien u een werk betaald heeft dan is de verkoper verplicht om de ontvangst van een betaling te bevestigen en u de track-en-trace code voor de verzending, of de communicatie omtrent de bezorging, toe te sturen. Wenselijk is, dat dit binnen 1 dag na ontvangst van de betaling gebeurt. Indien u niet van de verkoper hoort, kunt u 24 uur na de betaling contact opnemen met Kunstveiling. De verkoper zal dan door ons gemaand worden om de transactie verder af te handelen. Verdere informatie hierover vindt u onder de aankoopverzekering.
Het gebeurt regelmatig dat de e-mails van verkopers aan kopers in de spam/junkinbox belanden. Indien u, 5 dagen nadat u de bevestiging van uw verkoop heeft ontvangen, nog niet van de koper heeft gehoord, kunt u Kunstveiling aanschrijven. Wij zullen de koper dan een aanmaning sturen (met de verkoper in cc) en de verdere procedure bij geen contact in gang zetten.
Het gebeurt regelmatig dat de e-mails van verkopers aan kopers in de spam/junkinbox belanden. Houd deze dan ook goed in de gaten. Indien u, 3 dagen nadat u de bevestiging van het hoogste bod heeft ontvangen, nog niet van de verkoper heeft gehoord, kunt u Kunstveiling aanschrijven. Wij zullen de verkoper dan een aanmaning sturen (met de koper in cc) en de verdere procedure bij geen contact in gang zetten.
U kunt uw items op afspraak op onze locatie in Amstelveen. Via onze ophaalkalender kunt u eenvoudig een afspraak inplannen.
Kunstveiling verstuurt alleen via pakketpost. U kunt uw aanvraag voor verzending richten aan finance@Kunstveiling.nl of in reactie op uw aankoopfactuur.
Indien uw aankoop niet in aanmerking komt voor verzending via reguliere pakketpost, dan kunt u zelf een koerier inschakelen. De koerier haalt uw aankoop bij ons op en maakt met u een afleverafspraak.
Of een werk verzonden kan worden, of alleen kan worden opgehaald (door uzelf of door een koerier) kunt u altijd teruglezen in de veilingomschrijving.
Indien uw ophaaltermijn is verstreken, neem dan zo snel mogelijk contact op met Kunstveiling. In uitzonderlijke gevallen zijn wij nog niet toegekomen aan het opschonen van de niet opgehaalde werken en kunt u het werk alsnog ophalen. Reken hier echter niet op, zie hiervoor ook onze voorwaarden rondom de ophaaltermijn.
Kunstveiling hanteert de regel dat ingelijst werk niet verzonden kan worden om risico op glasbreuk te vermijden. Daarom zullen wij u alleen de optie tot verzending bieden bij losse werken, kleine originelen en bij klein ingelijst werk dat in een doos als pakketje verzonden kan worden.
Om uw aankopen via een koerier te laten bezorgen, plant u zelf eenvoudig een afspraak in bij een koeriersdienst. Op deze pagina wordt hierover meer informatie en enkele opties gegeven. De koerier haalt uw aankopen bij ons op, en maakt met u afspraken over een bezorgmoment.
Let op: de betaling van uw aankopen dient voldaan te zijn voordat u een koerier inschakelt voor het transport.
Het is mogelijk om aankopen op te sparen en in één keer te laten verzenden. Houd hierbij wel rekening met de ophaal/stallingstermijn van één maand. U dient uw aankoopfacturen wel alvast te betalen. U kunt uw aanvraag voor verzending via pakketpost (raadpleeg het door u gewonnen kavel voor de transportopties) indienen via mail. Let op: wilt u gebruik maken van een koeriersdienst, dient u deze zelf in te schakelen. Op deze pagina leest u hier meer over.
Verzendingen vanuit Kunstveiling gaan 1x per week op donderdagmiddag met PostNL mee. U ontvangt automatisch een e-mail van PostNL met de track-en-trace code zodra wij het werk hebben aangemeld. Indien u zorgt dat uw betaling uiterlijk op woensdag binnen is, lukt het ons om het werk nog diezelfde week te verzenden. Indien uw betaling na donderdagochtend binnenkomt, zal uw pakket een week later geleverd worden.
Wij verzenden alleen aankopen die via de reguliere pakketpost verzonden kunnen worden. Items die hiervoor niet in aanmerking komen, kunnen op locatie worden afgehaald of u kunt hiervoor zelf een koeriersdienst inschakelen. Bekijk deze pagina voor meer informatie over transport via een koerier.
Let op: U dient uw aankopen eerst te betalen, alvorens u een koeriersdienst inschakelt.
Als koper betaalt u een veilingcommissie van 15% inclusief BTW over de hamerprijs. Deze kosten zijn bij het bieden duidelijk zichtbaar gemaakt, zodat dit u niet achteraf zal verrassen.
De veilingcommissie dient u te betalen aan de verkoper en zijn onderdeel van de eindprijs. Deze eindprijs vindt u ook in uitslag van de veiling die via mail verzonden wordt.
Kunstveiling incasseert deze veilingcommissie bij de verkopers. U betaalt dus rechtstreeks aan de verkoper!
Biedingen op Kunstveiling worden automatisch verhoogd door middel van een staffel. Deze is opgebouwd aan de hand van vaste bedragen:
- Vanaf € 1,- met stappen van € 2,-
- Vanaf € 20,- met stappen van € 5,-
- Vanaf € 100,- met stappen van € 10,-
- Vanaf € 200,- met stappen van € 20,-
- Vanaf € 500,- met stappen van € 50,-
- Vanaf € 1000,- met stappen van € 100,-
- Vanaf € 4000,- met stappen van € 200,-
Indien u twijfelt over een werk dat wordt aangeboden in de veiling, dan kunt u twee dingen doen:
- Onder ieder item staat de optie Vraag de verkoper. Via deze weg kunt u direct een vraag stellen aan de verkoper over het item in de veiling (over bijv. de herkomst).
- Mocht u sterke twijfels hebben over de authenticiteit van het werk of ziet u dat het in strijd is met de regels van Kunstveiling, dan kunt u dit onder de aandacht van de Veilingmeester brengen door onderaan de veilingpagina de optie Meld dit item te gebruiken. U kunt hier uw vraag of opmerking plaatsen en de Veilingmeester zal het werk vervolgens beoordelen.
Verzendkosten (incl. verpakkingsmateriaal) mogen in rekening gebracht worden bij de koper. Tijdens het plaatsen van uw item kunt u middels een staffel het maximale gewicht en de bijhorende verzendkosten opgeven. Houd rekening met het volgende:
Meer informatie over transport per koerier leest u hier.
Let op: u mag als verkoper naderhand nooit meer verzend- of bezorgkosten in rekening brengen dan aangegeven in de veilingomschrijving.
Een item plaatsen is gratis!
Als verkoper betaalt u per succesvol verkocht item een vast bedrag aan administratiekosten. Ongeacht de opbrengst.
In de categorie Kunst/Design/Sieraden: € 7,50 inclusief BTW In de categorie Vinyl: € 2,50 inclusief BTW
De koper betaalt 15% inclusief BTW aan veilingkosten over de hamerprijs. Deze veilingkosten worden in de biedmodule bij het bieden duidelijk weergegeven, zodat de koper precies weet wat hij aan u moet betalen bij het hoogste bod. Tevens krijgt zowel de koper als u een e-mail na het winnende bod met de eindprijs die u de koper dient te rekenen. Het is niet toegestaan de administratiekosten door te berekenen aan de koper.
Kunstveiling zal u in de opvolgende maand aan de verkoop een factuur sturen voor de aan u betaalde veilingkosten van de koper, plus de administratiekosten per verkocht item.
Let op: Als u volgrecht in rekening wilt brengen als zakelijke verkoper dan dient dit duidelijk in de omschrijving te zijn vermeld. Anders is dit niet toegestaan.
Als u tijdens een item plaatsen erachterkomt dat de kunstenaar niet in de database van Kunstveiling staat, dan vindt u op diezelfde plek de roze knop De kunstenaar is nog niet opgenomen in de database. Indien u deze selecteert verschijnt een venster waar u de naam van de kunstenaar (zo volledig mogelijk) noteert en u controleert of u de naam van de kunstenaar in het RKD kunt vinden. Vervolgens dient u de aanvraag in. Wij laten u dan zo snel mogelijk weten of wij de kunstenaar hebben toegevoegd of niet.
Verzendkosten (incl. verpakkingsmateriaal) mogen in rekening gebracht worden bij de koper. Tijdens het plaatsen van uw item kunt u middels een staffel het maximale gewicht en de bijhorende verzendkosten opgeven. Houd rekening met het volgende:
Meer informatie over transport per koerier leest u hier.
Let op: u mag als verkoper naderhand nooit meer verzend- of bezorgkosten in rekening brengen dan aangegeven in de veilingomschrijving.
Indien de verkoop geannuleerd wordt in wederzijds overleg, dan kunt u Kunstveiling hiervan op de hoogte stellen door ons een e-mail te sturen met de mailwisseling tussen u en de koper.
Indien de verkoop niet door gaat omdat de koper niet van zich laat horen, en u heeft herhaaldelijke pogingen gedaan om met de koper in contact te komen, dan kunt u Kunstveiling hiervan op de hoogte brengen door uw e-mails aan de koper door te sturen aan de Veilingmeester, en aan te geven dat u geen contact of betaling van de koper heeft ontvangen. Zorg dat u de correspondentie schriftelijk houdt, om ook achteraf aan te kunnen tonen wat uw stappen zijn geweest.
Kunstveiling zal de procedure vervolgens oppakken en zowel u als de koper geïnformeerd houden.
Indien een verkoop niet is doorgegaan kunt u dit melden aan de Veilingmeester. Wij zullen dit vervolgens verifiëren bij de koper en het item van uw veilingkostenfactuur crediteren wanneer wij de factuur al verstuurd hebben.
Let op: u kunt het item niet zonder deze procedure eerst te hebben gevolgd, opnieuw in de veiling plaatsen. Bij een geannuleerde verkoop zullen wij de bieding bij het oorspronkelijke item verwijderen en het item op onverkocht plaatsen. Op deze manier ontvangt u ook geen veiling,- en administratiekosten over de verkoop.
Kunstveiling werkt met erkende kunstenaars die RKD geregistreerd zijn en een aanzienlijke expositie of veilinghistorie hebben. Indien u aan die eisen voldoet, kunt u een verzoek indienen bij de Veilingmeester. Wij zullen aan u terugkoppelen of u wordt opgenomen in de database van kunstenaars.
Kunstveiling werkt met erkende kunstenaars die RKD geregistreerd zijn en een aanzienlijke expositie- en/of veilinghistorie hebben. Meer informatie hierover treft u hier.
U mag uw item indien het onverkocht is gebleven in maximaal vijf veilingrondes aanbieden. Indien het na vijf veilingrondes nog niet verkocht is, dan kunt u het nog een zesde keer aanbieden, maar alleen ATP (A Tout Prix, dat is vanaf € 10). Als u geen ATP-veiling wilt aanbieden, wordt het item automatisch verwijderd.
Collecties van bedrijven of particulieren kunnen ook voor u geveild worden. Wilt u weten of uw collectie in aanmerking komt en bent u benieuwd naar de service en de kosten? Lees verder over onze ontzamel service.
Kunstveiling kan uw kunst vrijblijvend taxeren en u helpen bij het toewijzen van een werk aan een kunstenaar. Meer informatie over het laten taxeren vindt u hier.
Kunstveiling biedt een garantieregeling bij aankoop voor de conditie, de authenticiteit en het transport van het werk. Meer informatie over de garantieregeling, vindt u hier.
Kunstveiling raadt verkopers aan om gebruik te maken van de garantieregeling en dit ook bij voorbaat aan te geven bij hun veilingen.
Let als koper goed op indien u gaat bieden of de verkoper gebruikmaakt van de garantieregeling. Verkopers op Kunstveiling verbinden zich via de garantieregeling aan de verplichting het werk terug te nemen indien het niet in dezelfde staat is zoals beschreven in de veiling. Bij verkopers die niet gebruikmaken van de Kunstveiling garantieregeling, geldt deze verplichting niet.
Kunstveiling biedt een garantieregeling bij aankoop voor de conditie, de authenticiteit en het transport van het werk. Indien u wilt weten of u hier voor in aanmerking komt, vindt u onder garantie en aankoopverzekering meer informatie.
Indien een verkoper, na betaling en op verzoek van de koper, het aankoopbedrag niet terugbetaalt, dan zal deze worden uitgesloten van deelname aan de veilingen op Kunstveiling en kan de koper een beroep doen op onze aankoopverzekering. Wanneer aan de voorwaarden wordt voldaan, zal Kunstveiling u vervolgens het aankoopbedrag tot maximaal € 500,- vergoeden. Meer informatie over de aankoopverzekering vindt u hier.
Er gelden specifieke voorwaarden om in aanmerking te komen voor de aankoopverzekering. Lees de voorwaarden.